Logo Saartje Prum Mobile
0
0

Slaaptips voor je kind

Saartje PrumGeplaatst op 28-11-2016 door DaniŽlle

Slaap lekker schatje!

Is je kind vaak veel te vroeg wakker of komt het 's avonds juist moeilijk in slaap? 
Neem slaap serieus want goed slapen is belangrijk voor je gezondheid.
Soms kan een kleine verandering in je leef- en slaapgewoontes al veel verschil maken. 

1. Prikkels uitschakelen
In deze tijd is het best lastig, alle media uitschakelen voor het slapen gaan. Een uurtje geen beeldschermgebruik kan je kind al iets minder druk maken. Geen snelle en wilde spelletjes op de smartphone of tablet maar een rustig avondprogramma zoals een boekje lezen op de bank of met duplo spelen op een gezellig kleed met een glaasje warme melk!


2. Zorg voor een opgeruimde kinderkamer en voldoende frisse lucht. 
Een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd. Geen afleiding voor het slapen gaan en geen lego waar je op stapt (au!). Is je kind een beetje angstig? Gebruik dan een nachtlampje, knuffel of zet de deur op een kier. Soms kan het ook helpen om broertjes en zusjes op 1 kamer te laten slapen. Laat de kamer regelmatig doorwaaien met een open raam zodat er genoeg frisse lucht binnenkomt.

3. Ga op vaste tijden naar bed, kondig op tijd aan dat het bedtijd is.
Zorg voor structuur. Maak een gezellig 'naar bed gaan' ritueel. Het moet is leuks zijn, stuur daarom je kind nooit voor straf naar bed. Je kind moet slapen associëren met iets positiefs. Maak een spelletje wie als eerste op de kinderkamer is of breng samen eerst de knuffel naar bed. Een boekje lezen of een gesprekje over de leukste dingen van de dag is ook een goede manier om tijd te nemen voor positieve aandacht.



4. Volhouden!
Is je kind na een tijdje toch weer wakker? Het is normaal dat je kind een paar keer per nacht wakker wordt en moet ook leren om zelf weer in slaap te vallen. Sta niet meteen naast het bed maar geef het een kans om zelf weer te gaan slapen. Mocht je kind helemaal overstuur zijn dan is het goed om rustig bij het bed te gaan zitten en te troosten. Daarna kun je steeds meer afstand nemen en de slaapkamerdrempel overgaan. Mocht je kind dit niet leuk vinden, kun je het rustig troosten, weltrusten wensen en vervolgens 3 min wachten op de gang. Herhaal dit totdat je kind in slaap valt. Het moet ook leren dat als het donker is, iedereen slaapt.


5. Veel te vroeg wakker?
Je kunt ook een wekker zetten op de kinderkamer en afspreken dat je kind uit bed mag komen als de wekker is afgegaan. Wist je dat je ook speciale wekker hebt voor kinderen die niet kunnen klok kijken?


Heb jij nog slaaptips?


 

* Verplicht

Geef een reactie

Categorie

Laatst geplaatst

Tijd voor een metamorfose!

Inspiratie16/03/2017

DIY Dromenvanger

Saartje Prum22/12/2016